Sedan några år tillbaka har tankar på ett lopp till Björnerödspiggen legat i röret hos klubben. Efter att ha fått besked av den tidigare arrangören (den lokala samhällsföreningen) att de lagt ner sitt engagemang, har vi i samarbete med Strömstad Löparklubb beslutat att dra igång tävlingen igen.

Tävlingar av det här slaget är ganska ovanliga i Sverige där det handlar om löpning nästan enbart uppför till toppen av ett berg. Med start på havsnivå i Krokstrand och målgång 222 m.ö.h. på Bohusläns högsta punkt, och med en banlängd på 3,1 km, blir det en utmaning även för de vältränade. Total stigning är 238 m eftersom det finns några medlut innan man når målet.

Planerat datum för tävlingen är lördag 3 augusti 2024 och arrangeras ideellt av klubbarna.